در لندن چه میگذرد
محمد همایون سرخابی محمد همایون سرخابی

لندن با همه عظمت تاریخی  و ابهت سیاسی ، نظامی و تکنولوژی کیش ، که یکی از شهر های بزرگ و معمور جهان و زادگاه دموکراسی و گهواره انقلاب صنعتی به حساب می آید و زمانی مرکز حکمرانی جهان بود و آفتاب در قلمرو متصرفاتش غروب نمیکرد و سرنوشت جهان و ملت ها را به ساده گی رقم میزد ، برای چهار شبانه روز متوالی ، چنان دست خوش شورش ها و شاهد درامه های تکان دهنده و دلخراشی بود ، که زبان خامه از بیان آن عاجز است .                      

این شهر با عظمت و زیبا که از دیر زمانی از مصون ترین نقاط امن جهان نیز به حساب می آمد ، و بهترین آثار تاریخی جهان و گنجینه های نایاب و بی بدیل بشری را در آغوش خود پنهان دارد ، چنان دست خوش شورش ، نا امنی های لجام گسیخته ، حوادث دلخراش ، آتش سوزی های ویرانگر ، چور و غارت دارایی های عامه گردید ، که تصور آن برای حکومت و شهروندانش غیر قابل تصور و قبول بود .                                                                                      

وقوع این تراژیدی نامیمون که به تاریخ هفتم ماه آگوست سال روان 2011  از محله تاتونهام آغاز گردید ، ناشی از ترور یک جوان 29 ساله سیاه پوست به نام ( مارک دوگان ) از سوی پلیس محل بود . حدود یکصد تن از هواداران خشمگین و اعضای خانواده آن جوان به خاطر تقبیح عمل ظالمانه و غیر مسئولانه پلیس مارش عظیمی را به راه انداخته و تقاضای شناسایی و محاکمه فوری شخص مسئول قضیه را مینمودند .                                                                       

جوانان معترض و خشمگین با دادن شعارهای آتشین احساسات سایر ساکنین این محله ای فقیر نشین لندن را بر انگیخته و هنگامه عجیبی را برپا کردند . در نتیجه این مارش عظیم  به تعداد 26 مامور پلیس شدیداً زخمی و دو موتر ایشان طعمه حریق گردید .                                           

با درد و دریغ این نا آرامی ها برق آسا به سایر محلات شهر لندن و حتی شهر های دیگر انگلستان سرایت نموده وحشت و سراسیمگی بی مانند را در کشور حکمفرما ساخت . این حادثه درست در زمانی به وقوع پیوست که ، تعداد کثیر کارمندان پلیس و مامورین ارشد دولتی و بخصوص اعضای پارلمان و حکومت مصروف سپری نمودن ایام تعطیلات تابستانی خویش در بهترین ویلا ها و تفرجگاه های جهان بودند .                                                                                  

 با آغاز این مارش عظیم معترضان خشمگین متاسفانه عده ای از ماجراجویان فرصت طلب ، تبه کاران کار آزموده و دزدان حرفه ای نیز همراه گردیده ، دست به آشوب و بی نظمی زدند ، دکان ها ، مغازه ها ، شعبه های بانک ها ، کافی ها و رستوران های خورد و بزرگ را یک سره به غارت برده و با آتش افروزی در هتل ها ، ساختمان های بزرگ تجارتی و محلات مسکونی ، موتر های شخصی و بس های شهری صحنه های دلخراشی را خلق نمودند .                           

چهار شبانه روز لندن و شهر های دیگر این کشور در آتش خشم معترضان سوخت ، مال و دارایی های مردم به غارت برده شد و پلیس کشور تا حدی قدرت کنترول و مهار آن همه نا امنی ها را از دست داده بود .                                                                                                        

مگر خوشبختانه با برگشت عاجل آقای دیوید کامرون صدراعظم حزب محافظه کار انگلستان از ایتالیا و باز دید او از محلات آسیب رسیده و طرح و تطبیق عاجل پلان عملیاتی (  کبرا ) این غائله دلخراش به زودی خاموش و آرامش نسبی در لندن  و سایر شهر ها حکمفرما گردید .         

 تعداد بیشمار زن و مرد ، پیر و جوان با جاروب و وسایل مختلف تنظیفاتی داوطلبانه جهت همکاری با عمله پاک کاری نواحی به جاده ها ریختند و تا حدودی چهره محلات آسیب رسیده شهر را عوض کردند . طبق هدایت عاجل صدر اعظم بیش از 16 هزار پلیس اضافی در مناطق مختلف لندن جابجا گردید تا از ادامه و تکرار آشوب و شورش جلوگیری به عمل آورند .                      

بر طبق هدایت حکومت همه کارمندان پلیس ، اعضای پارلمان و اعضای حکومت که مصروف سپری نمودن ایام تعطیل خود در خارج کشور بودند ، طور عاجل دوباره به وظایف شان بازگشتند خسارات وارده مالی از این شورش عظیم بیش از 200 میلیون پوند تخمین گردیده است .           

قابل یاد آوری است که این شهر بزرگ همه ساله در اخیر همین ماه آگوست برای مدت دو روز میزبان بر گزاری بزرگترین نمایشهای کارنیوال اروپا و همچنان در سال آینده 2012 عیسوی میزبان تدویر مسابقات بزرگ جهانی بازی های المپیک نیز میباشد که سراسیمگی عجیبی را متوجه دولت و رهبران این کشور نموده است .                                                                

انتشار مستقیم اخبار تصویری هولناک آتش سوزی هتل ها ، مغازه ها ، فروشگاه ها دکان های خورد و بزرگ ، ضرب و شتم بی رحمانه عابرین بی گناه از سوی آشوب گران آمیخته با بوی دود مواد سوخته در فضا ، ترس و وحشت بی مانند را در شهر حکمفرما کرده بود .                  

وسایل ترانسپورت شهری بنابر خرابی اوضاع امنیتی در اکثر نقاط شهر متوقف و تاکسی ها نیز از اجرای کار روتین خویش اباء ورزیده و مشکلات بیشماری را در رفت و آمد ملیون ها مسافر این شهر بزرگ خلق نموده بودند .                                                                                

شهروندان مخالف شورش با ملاحظه اوضاع خطرناک در منازل خویش پنهان گردیده و از همکاری با پلیس عاجز آمدند . مگر در بعضی محلات شهر و بخصوص شمال لندن یک  تعداد جوانان دلیر ترک که مصروف انجام کارهای روتین در دکان های قالین فروشی ، مغازه ها ، رستوران های خویش بودند ، با درک ضعف و ناتوانی قوای امنیتی ، از رشادت و دلیری عجیبی کار گرفته ، بی خوف و بی هراس ، در برابر موج عظیم قیام کنند گان خشمگین سیاه و سفید ، با سوته های و دنده های چوبی و فلزی به مقابله پرداخته و بعد از یورش و وارد آوردن ضربات کوبنده ، همه آنها را متفرق و مجبور به فرار نمودند .                                                        

چنانکه شهر دار لندن طی مصاحبه رادیویی مورخ نهم همین ماه با سپاس از همکاری ، شهامت و دلیری آن ها یاد آوری نموده و از سایر شهروندان تقاضا به عمل آورد تا ایشان نیز مانند جوانان دلیر ترک با پلیس همکاری کرده و مانع انجام اعمال خشونت آمیز دهشت افکن ها و چپاولگران گردند . شهر دار لندن در مصاحبه رادیویی خویش با انتقاد جدی از نیرو های امنیتی افزود :       

با تاسف نیرو های امنیتی ما با وصف دسترسی به همه وسایل مدرن نتوانستند جلو پیش رفت دهشت افکن ها و معترضین را سد گردند ، اما مقاومت دلیرانه جوانان ترک در خور تقدیر و یاد آوری است و میتواند الگو برای دیگران باشد .                                                                 

خوشبختانه صحنه های جالب و دیدنی حمله جوانان ترک و گریز معترضین که توسط چشم های تیز بین کمره های تلویزیونی به دقت ثبت شده ، سخت دلچسب و تماشایی است ، میتوان آن همه صحنه های هیجانی را طور مفصل در یو تیوب مشاهده کرد . جوانان دلیر ترک با کشیدن خط قرمز بین جاهلیت و شهامت حماسه آفریدند  و مایه سر افرازی جامعه مسلمانان لندن شدند .  سیاهی لشکر نیاید بکار ---  دو صد مرد جنگی به از صد هزار .                                         

قرار ارقام منتشره دولت تعداد مهاجرین و پناه جویان ترک در انگلستان کمتر از مهاجرین افغانی ، ایرانی ، عربی  ، هندی ، پاکستانی ، بنگله دیشی  ، چینی ، سیاه پوستان کشورهای مختلف افریقا  پولندی و دیگران است . ولی هیچ یک قادر نگردیدند تا در برابر این هجوم عظیم و هولناک آشوب گران و شورشی ها خشمگین ایستاده گی و مقابله نموده ، از دارایی ها ، دکان ها و مغازه های مربوط خود و دیگران محافظت نمایند.                                                                    

خوشبختانه بعد از گذشت چهار شبانه روز شورش و خشونت ، زندگی در لندن و شهر های دیگر به حال عادی خویش برگشته و بخش های آسیب دیده شهر با آغاز کار ترمیم عاجل و جمع آوری زباله ها و بدنه سوخته موتر ها و بس های شهری آهسته آهسته شکل عادی را به خود گرفته است ولی مشاهده ساختمان های سوخته و ویران که با نوار های ممنوعه پلیس محاصره شده با تلخ کامی  نظر هر بیننده را به خود معطوف و مو را در بدن  راست میکند ، سخت ملال انگیز است  

 و من الله التوفیق          

  لندن

12 ماه آگوست 2011      


August 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی